En lyxbutik med massivt trägolv
Ett hem må vara en investering för framtiden, och det inte så lite, men en annan investering som också är väldigt viktig är den om man till exempel äger en butik. Då är det mycket som ska till, men om vi tänker i inredningshänseende så är det viktigt att våga tänka nytt och modigt för att fånga intresse.
I NWT kan vi läsa om hur en butikskommunikatör förändrat en affär så pass att den nästan är helt oigenkännlig från vad den brukade vara, men på ett bra sätt. I skyltfönstren vågas det tänjas på gränser och en plan har utformats för hur butiken faktiskt kan förändras med tid. Sammanlagt har kommunikatören/butiksinredaren lagt ned cirka 120 timmar på att göra omvandlingen till verklighet.
I SvD kan vi samtidigt läsa om möbelmakare med särskilt sinne för detaljer, och visst är det detaljerna som är allra roligast? Med precision och exakthet producerar de i sitt snickeri, möbler som tåls att granskas i sömmarna och gränsar till konstverk. Snickeriet som just heter Snickeriet är resultatet ev bland annat butiksinredning som tagit sig ett steg in i konstens gråskala och som faktiskt passar butiker som vill ha en modern och extravagant stil på sin inredning. Tillsammans med exklusiva produkter, en butikslokal med vackert massivt trägolv och en eller annan fåtölj i ett hörn kan det nämligen bli helt magiskt. Snickeriet beskrivs kortfattat nedan i en lista från samma artikel i Svenska Dagbladet:
- I dag består Snickeriet av industridesignern Karl-Johan Hjerling, möbelsnickarna Karolina Stenfelt och Gunnar Dahl samt Carl Lidgard.
- Företaget lanserade sina första möbler för ett par år sedan och har sedan dess vuxit i långsam takt.
- Målet är att göra egna beställningsmöbler och samtidigt ta fram hela inredningar till kontor och butiker runt om i hela världen.
- Vi vill inte släppa en massa möbler på en gång. Snarare är målet att pytsa ut dem efter hand när vi är redo. Just nu har vi ett antal modeller som står startklara.
- Vi gör bara unika pjäser. Det kommer således inte att släppas en bricka som heter Korint, eller ett matbord med samma mönster som skrivbordet Verk
Butiksinredning och lyxiga kläder
En annan ännu mer konstnärlig, om sådant nu skulle kunna gå att mäta, är Malene Birger som nyligen abdikerade från sin modetron efter en sista kollektion av henne själv, enligt en artikel i Expressens kvällspost. Efter lämnar hon ett välmående och kreativt varumärke och det kanske är det som egentligen är hela grejen, att sluta på topp. Malene Birgers butiksinredning är vidare ofta både svart och gräddvitt med kläder i vackert skuret tyg, svalt men charmigt, ledigt och Swinging London. Det är vidare säkerligen även butiksinredningen som ramar in de vackra skapelserna och ger en större känsla av lyx, kvalitet och exklusivitet – något som många vill åt av en shoppingupplevelse och som större märkeskedjor tagit till vara på, särkskilt de som säljer kläder av premiumkvalitet till priser som speglar detta. Dessutom säger många att danska kläder till skillnad från svenskt minimalistiskt är mer sexigt, individuellt och kreativt, de svenska varianterna är snarare mer kollektiva och det är ganska tydligt när en börjar tänka på det.